מיינדפולנס ומנטליזציה לפיתוח חוסן

תוכנית "עולמות נפגשים בחינוך" – טיפוח קשב לעצמי, לאחר וליחסים ביננו

התוכנית "עולמות נפגשים" היא תוכנית ייחודית שפותחה בשיתוף של מרכז מיינדפולנס עם השירות הפסיכולגי החינוכי בשער הנגב, ומיועדת לבתי ספר. זוהי תוכנית חדשנית המשלבת מיומנויות של רפלקציה, הקשבה וראיית האחר, מתוך רצון להעמיק את החיבור אל העולם הפנימי והעולם החיצוני, ולטפח ערוצי תקשורת מיטיבים במערכות יחסים שונות.

בני האדם, באופן טבעי, מנסים להבין את עצמם ואת סביבתם. הניסיון להבין את עצמנו ואת האחר, מהם הרגשות, המחשבות, האמונות, הרצונות והכוונות – מכונה 'מנטליזציה', מאחר ומדובר בנסיון להבין 'מצבים מנטליים'. היכולת האישית של האדם להבין מצבים אלו ולנבא התנהגויות, מכונה 'יכולת רפלקטיבית' (=שיקוף).

חיזוק המנטליזציה והיכולת הרפלקטיבית חשובה מעין כמותה לחיזוק החוסן של עצמנו ושל סביבתנו. יכולות אלו משפיעות על רגישותנו לאחר ועל יכולת ההבנה שלנו את הסביבה, כולל את ילדינו או תלמידינו.

בשנים האחרונות גובר העניין בתוכניות העוסקות בשילוב גישות אלה בעבודה עם אנשי חינוך וילדים במסגרות חינוך שונות.

מחקרים הוכיחו שלתרגול מיינדפולנס יש השפעה חיובית לטיפוח קשב, ריכוז ורוגע, ובכך מסייע בוויסות רגשי, הפחתת מתח וחרדה, פיתוח חוסן נפשי ופיתוח סובלנות ואמפתיה. בנוסף, מחקרים מראים כי שילוב עבודה רפלקטיבית במערכות חינוכיות משפר את התקשורת בתוך בית הספר, ומייעל ניהול מצבי קונפליקט.

אנו רואים במערכת החינוכית כולה סביבה התומכת בתהליך ובהטמעת המיומנות עבור הפרטים השונים במערכת: מורים, הורים וילדים. היכולת של הילד להפנים ולהשתמש במיומנות תלויה במעגלי התמיכה והחינוך המקיפים אותו. בזכות ההדהוד של המיומנות והערכים הנלווים לה בתוך כל המערכת, מתאפשרת בניה של שפה משותפת ותתעצם היכולת להפיק ממנה את המיטב.

ע"פ רציונל זה, התוכנית פונה לכל אוכלוסיות בית הספר:

מטרות התוכנית:

מיינדפולנס בסביבה החינוכית

ליצירת קשר עמנו, נא מלאו פרטיכם: