קבוצת הורים רפלקטיבית

רפלקטיביות בקשר –
רפלקטיביות הורית

היכולת לרפלקטיביות הנה יכולת בסיסית בקשר והכרחית ליצירת תקשורת מיטבית. היכולת לרפלקטיביות מוגדרת כתהליך פסיכולוגי המצוי בבסיס היכולת להבין התנהגות של אחר כמונעת מתוך מצבים מנטאליים, כגון מחשבות, מניעים, כוונות, רצונות ורגשות של האחר. דהיינו, היכולת להיות סקרן ומכוון להבנת המחשבות והרגשות של האחר ושל העצמי בכל אינטראקציה.

היכולת לרפלקטיביות הינה יכולת מחברת. היא מהווה את הגרעין העיקרי עליו מתפתחים יחסים בין אישיים, מכאן החשיבות הרבה בעבודה על רפלקטיביות כבר מגיל צעיר. על מנת להבין את האחר ואת העצמי בעת אינטראקציה, יש צורך לחשוב בצורה רחבה, תוך התייחסות למאפיינים האישיותיים של כל אחד (לדוגמא, טמפרמנט), אילו חוויות עבר או הווה משפיעים על מה שאני או האחר חושבים או מרגישים, ולקונטקסט בו האינטראקציה מתרחשת. היכולת לעצור ולחשוב, במטרה לחקור את המוטיבציות השונות, מעניקה הזדמנות להבין טוב יותר את העצמי והאחר, ומפחיתה תגובות אוטומטיות. ממצב של אינטראקציות המורכבות מהרבה תגובות מיידיות, לרוב ללא חשיבה רבה, עוברים ההורים לאינטראקציות בהן יש מדי פעם עצירה, חשיבה (רפלקציה), ורק לאחר מכן תגובה. אנו מאמינים כי לחשיבה הרפלקטיבית יש כוח רב, והיא יכולה להוות בסיס להורים ולמשפחות המדברות שפה בריאה יותר, פחות פוגענית, ויותר מעצימה ומגדלת.

לשם כך, אנו מציעים סדנא חדשנית, העוסקת בפיתוח ובהעצמה של רפלקטיביות הורית. מדובר בסדנא חווייתית לימודית ייחודית המבוססת על שיטת טיפול אשר פותחה בארה"ב – (The Reflective Parenting Program).

הסדנא מאפשרת להורים ללמוד דרכים חדשות בהן ניתן להבין את הקשר הקיים בין רגשות, מחשבות והתנהגות, ולפתח יכולת התבוננות על המצבים הפנימיים של הילדים ושל עצמם. דהיינו, היכולת לזהות ולהבין מה מניע את ההתנהגות של הילדים ומה מניע את ההתנהגות העצמית שלהם בזמן האינטראקציה עם ילדיהם.

יכולת להתבוננות באחר ובעצמי מהווה כלי יעיל לחיזוק הקשר בין הורים לילדים ולבניית מערכות יחסים חמות ותומכות. מחקרים מראים כי יכולת התבוננות מקדמת את התפקוד הקוגניטיבי, החברתי והרגשי של ילדים לאורך זמן.

על הסדנא

הסדנה לרפלקטיביות הורית מועברת במשך 14 מפגשים (2 אישיים ו-12 קבוצתיים).

הייחודיות של סדנא זו היא בלימוד ותרגול (עד לכדי הפנמה כבר במסגרת הסדנא) של כלי חשוב, היכולת לרפלקטיביות, אשר מהווה את הבסיס ביחסי הורה-ילד. הפנמת היכולת לרפלקטיביות, בעצמי ובאחר, מאפשרת התמודדות טובה יותר של ההורה גם עבור מצבים אשר לא מתורגלים לאורך הסדנא.

הורה המשתתף בסדנא מתחייב להגעה לכל המפגשים.

מבנה הסדנא להורים

הסדנא מועברת על ידי שני מנחים על פי תכנית מובנית. כל מפגש מוקדש לדיון בנושא אחר הרלוונטי להתמודדות היומיומית בטיפול בילדים, כגון: טמפרמנט, משמעת, פרידות, משחק, התמודדות עם כעס, והתמודדות עם תחושות מצבי חירום ולחץ.

גודל הקבוצה

על מנת לאפשר למידה וצמיחה באווירה אינטימית ותומכת, הסדנא תכלול מספר מצומצם של הורים (בין 6-10).

מה לומדים ההורים?

במהלך הסדנא מפתחים ההורים יכולת להתבוננות מעמיקה במחשבות וברגשות של הילדים במצבים שונים, לצד יכולת להתבונן בתחושות ובמחשבות שלהן באותם המצבים. יכולת התבוננות זו מכונה יכולת רפלקטיבית.

היכולת לרפלקטיביות בעצמי
ובאחר משמעותית ביותר

עם שיפור יכולת הרפלקטיביות ההורית משתפרת גם יכולת הוויסות הרגשית וההתנהגותית של ילדיהם.

ליצירת קשר עמנו, נא מלאו פרטיכם: