מיינדפולנס – שילוב גישה בודהיסטית בטיפול פסיכולוגי

מאת – ד"ר קרן ריינר נוי

אולי שמעתם בזמן האחרון את המושג "מיינדפולנס". אולי באותו רגע התעורר בכם עניין, או סקרנות, או תחושה עמומה כלשהי שגורמת לכם לרצות לדעת: מה זה בעצם אומר? ואולי זו הפעם הראשונה שבה אתם נתקלים במושג הזה. אולי הסקרנות והמשיכה לדעת עוד, עולים בכם ברגע זה ממש. נסו לקחת רגע קצר שבו תרשו לעצמכם להיות קשובים לתחושות האלה ואחרות שעולות בכם, ממש עכשיו. ברגע הזה.

המושג: "מיינדפולנס" (mindfulness) מקורו במסורת הבודהיסטית ומשמעותו הפניית תשומת הלב כלפי החוויה של הרגע הנוכחי מתוך עמדה לא שיפוטית ולא תגובתית. פיתוח של קשב מסוג זה נעשה באמצעות תרגול נחוש של טכניקת מדיטציה הקרויה "מדיטציית מיינדפולנס". חלק מהעקרונות הבודהיסטיים העומדים בבסיס הגישה כוללים את ההכרה בקיומו של סבל כחלק בלתי נפרד ממציאות החיים. לצד הכרה זו קיימת הבנה כי הדרך להשתחרר מסבל היא ע"י פיתוח היכולת להיות מרוכזים ונוכחים במציאות כפי שהיא באמת. את היכולת להתבוננות בהירה ואמיצה במה שמרכיב את חווית הרגע הזה, תוך כדי ויתור על ההשתוקקות שהדברים יהיו אחרת ממה שהם, מתרגלים ומטפחים באמצעות תרגול מדיטציית מיינדפולנס. מאז ימי הבודהה מתרגלים טכניקות מדיטציה אלה בארצות המזרח הרחוק, ובשנים האחרונות החלו פסיכולוגים ואנשי מדע מערביים לגלות את יתרונותיהן הנפשיים והגופניים.

אחד השילובים המוצלחים של מיינדפולנס כשיטת טיפול מערבית החל בשנת 1979, כשחוקר בשם ג'ון קאבט-זין העביר תוכנית בת 10 שבועות המבוססת על תרגול מדיטציית מיינדפולנס לחולים הסובלים מכאב כרוני. אותם חולים שמערכת הרפואה לא הצליחה לתת מענה למצוקתם, דיווחו לאחר השתתפותם בתוכנית המיינדפולנס (ידועה היום בשם mindfulness based stress reduction- MBSR) על שיפור משמעותי במצבם הנפשי והגופני, ועל ירידה בעוצמת הכאב הכרוני. מאז התוכנית הראשונה שהשפעותיה החיוביות נבדקו ופורסמו במחקר מדעי, נערכו עוד מאות מחקרים הבודקים השפעתן של תוכניות מבוססות מיינדפולנס על מגוון רב של קשיים ובעיות. מלבד כאב כרוני, תוכניות כאלה נמצאו יעילות גם עבור דכאון, חרדה, התמכרויות, כעס לא פתור, בעיות קשב וריכוז ועוד. העולם הפסיכולוגי והמדעי כולו כמרקחה סביב המיינדפולנס והמחקרים ותוכניות הטיפול לא מפסיקים להופיע.

גם בארץ תחום המיינדפולנס הולך ופורח. מזה שנים קיימות מסגרות מסורתיות של תרגול מדיטציית מיינדפולנס ("המרכז למדיטציית ויפאסנה", "עמותת תובנה", "עמותת ניומן"). אולם היום ניתן למצוא את המיינדפולנס גם במסגרת הממסד המערבי השמרני. עדות יפה לכך ניתן למצוא במרפאת המיינדפולנס בבית החולים הפסיכיאטרי בבאר שבע. במסגרת המרפאה נערכים טיפולים וסדנאות מבוססות מיינדפולנס למגוון רחב של פונים. בימים אלה ניתן למצוא סדנאות מיינדפולנס גם בפריפריה- בשירות הפסיכולוגי בשער הנגב הממוקם במכללת ספיר שליד שדרות. בשל המצוקה הביטחונית המאפיינת אזור זה, נראה כי מיינדפולנס יכול להוות כלי בעל ערך טיפולי ומניעתי משמעותי. במקביל לעשייה הטיפולית, גם המחקר המוקדש לתחום המיינדפולנס בארץ הולך ומתפתח ככל שממלאים את מוסדות האקדמיה חוקרים צעירים אשר נחשפו בעצמם ליתרונות השיטה ומבקשים לתת לה הסברים מדעיים. כל מי שמעוניין יכול ללמוד ולהתנסות בהשפעות המיטיבות שיש לסוג חדש-ישן זה של טיפול. האפשרויות רבות והיתרונות שווים את המאמץ הכרוך בתרגול. אם הסקרנות עוד קיימת בכם אתם מוזמנים לנסות בעצמכם.

  • ד"ר קרן ריינר נוי – ד"ר בפסיכולוגיה קלינית ובעלת תואר שני במדעי המוח. מנהלת מקצועית ומפתחת התכניות של יחידת המיינדפולנס במרכז הפסיכולוגי. בנוסף, מנחה בכירה ומנוסה המשלבת טכניקות מיינדפולנס לילדים ומבוגרים. המרכז לשירות הפסיכולוגי שער הנגב פועל משנת 1965 ונותן מענה לתושבי הנגב הצפוני במגוון תחומים.