כיפת הברזל הרגשית של תושבי עוטף עזה

פרויקט פסיכולוגי - קהילתי לחיזוק מאגרי החוסן של תושבי עוטף עזה, באמצעות קשיבות (מיינדפולנס)

קהילת התושבים בישובי עוטף עזה חשופים כמעט 20 שנה לאיום בטחוני בצורת ירי רקטות, חדירות מחבלים ואיומי מנהרות ולאחרונה גם בלוני נפץ ועפיפוני תבערה. משנת 2000 ועד היום, מעל 13,000 רקטות ופצצות מרגמה נורו לעבר ישובי העוטף¹, ובתקופות הקשות יותר, נספרו יותר מ-50 רקטות ליום². מעבר לפגיעות פיזיות בגוף או רכוש שהן התוצאה הישירה והנראית לעין של מציאות זו, ישנה פגיעות נוספת, בלתי נראית, לעיתים אף לא מידית. ההשלכות הרגשיות הן לאין שיעור נרחבות יותר, ומצליחות לפגוע בתחומי חיים רבים. במחקר מ-2009 נמצא כי תושבי העוטף מפגינים רמות גבוהות של חרדה ביחס לתושבי אזורים אחרים במדינת ישראל שלא חשופים לאיום טילים³. נמצאה עלייה ברמות המצוקה, הפחד והחרדה, בסימפטומים של דיכאון, ובפגיעה ביכולות הריכוז⁴. כמו כן, נמצא כי היכולת ההורית של תושבי העוטף לספק תמיכה לילדיהם נפגעת בשל העובדה שגם הם חווים רמות גבוהות של לחץ ומצוקה⁵. בנוסף נמצא כי ילדים שגרים בסמיכות לאזורים שנפגעו מירי טילים, סובלים ממצוקה נפשית רבה יותר מילדים שגרים רחוק יותר⁶.

על אף אחוז גבוה של תושבים אשר סובלים מתחושות חרדה, חוסר אונים, מתח וכד', רבים נוטים לשמור על שגרה רגילה ולהסתגל לחיים תחת איום מתמשך. חלק מהגורמים המאפשרים שגרת חיים תקינה במצב שניתן להגדירו כחיים בשגרת חירום, הוא מידת החוסן האישי והקהילתי של האוכלוסיה. המרכז לשירות פסיכולוגי בשער הנגב, בשיתוף עם מרכזי החוסן, הינו בין הגופים הציבוריים הממוקמים בעוטף עזה שמכוון לתת מענה בהיבט זה.

לאחר מבצע 'צוק איתן' הורגשה ביתר שאת המהלומה הרגשית הקשה על קהילת עוטף עזה.מספר הפניות לטיפול רגשי עלה באופן חד. מתוך הבנת הצרכים הייחודיים לקהילה, הוקם במסגרת השירות הפסיכולוגי מרכז ייעודי תחת השם: "מרכז מיינדפולנס" שמטרתו חיזוק החוסן והמשאבים הנפשיים של של אוכלוסית העוטף. מיינדפולנס הוא תרגול של תשומת הלב המסייע בויסות רגשי, בהרגעה, בהגדלת אפשרויות התגובה ובהרחבת היכולת לשאת חלקים במציאות שאינם ניתנים לשינוי. התרגול הוכח במחקרים רבים כיעיל להגברת תחושת הרווחה וכדרך להתמודדות עם מצבי חרדה, דיכאון ועוד.

הקמת מרכז מיינדפולנס בעוטף עזה – לב הפריפרייה – נולדה מתוך חזון לייצר כיפת ברזל רגשית ברמת הקהילה, כאמצעי להגן על הנפש ולהגביר את החוסן. מאז הקמתו קיימנו סדנאות רבות לקהל הרחב, לבני נוער ולמטפלים. כמו כן, הוקדשו משאבים רבים לכניסה למרחבים חינוכיים ובמסגרת מאמצים אלה, אנו מציעים תוכנית מיינדפולנס שנתית לכל הגנים הבוגרים במועצה, מפגשי הורים, השתלמויות רבות לאנשי חינוך, ועבודה בבתי ספר. את המאמצים הללו מלווה מחקר מטעם אוניברסיטת תל אביב. ממצאים ראשוניים מהמחקר מראים כי הטמעה של מיינדפולנס בגני הילדים הביאה לשיפור ביכולות הקשב והריכוז, ולאקלים מיטבי בגן. תושבים רבים נחשפים ליתרונות של מיינדפולנס דווקא דרך ילדיהם, הנהנים מתוכניות מיינדפולנס במרחב החינוכי, וכך גדלה היכולת של ההורים לחזק את עצמם ולהשיב חוסן לילדיהם. חשיבותו של מרכז כזה היא רבת ערך במרחבים שונים בארץ ובעולם, אך ללא ספק ייחודית ועוצמתית אף יותר באיזור כה פגיע ופגוע כאיזור עוטף עזה.

¹ דקל ,שוורץ ,לביא – 2015
² לביא ונוטמן-שורץ – 2011
³ בסר ונרייה – 2009
⁴ אבל ופרידמן – 2009
⁵ שחורי – 2016
⁶ קלינגמן – 1992