הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז היא תופעה נוירולוגית – התפתחותית, אשר התסמינים המרכזיים שלה יכולים להתבטא בשלושה אופנים מרכזיים:

תסמינים של הפרעת קשב וריכוז מתחילים כבר בגילאי הילדות המוקדמת, ונשארים לאורך כל החיים, כך שגם מבוגרים רבים סובלים מהפרעת קשב וריכוז. בנים מאובחנים פי שלוש מבנות, כשבדרך כלל הם סובלים יותר מהפרעת קשב וריכוז המתאפיינת בהיפראקטיביות, בעוד שבנות סובלת יותר מתסמיני קשב בלבד.

הפרעת קשב וריכוז עשויה לפגוע במישורי חיים שונים – בתפקוד הלימודי, התעסוקתי, החברתי, הזוגי ובתחושת הערך העצמי. לכן, ככל שנקדים לאבחן ולטפל, כך יצטמצמו מעגלי הפגיעה וניתן יהיה לסייע בפיתוח דפוסי התמודדות טובים יותר. אבחון של הפרעת קשב וריכוז נעשה על ידי אנשי מקצוע המומחים לכך, כגון פסיכיאטר או נוירולוג, או על ידי פסיכולוג המומחה בתחום. כיום נהוג לשלב בתהליך האבחון מלבד ראיון קליני גם העברת שאלונים שונים, וכן אבחון ממוחשב כדוגמת ה-BRC.

הטיפול הנפוץ להפרעת קשב וריכוז הינו טיפול תרופתי, אשר לרוב יעילותו גבוהה. ישנם סוגים שונים של תרופות, וחשוב כמובן למצוא את הטיפול המתאים מבחינת המינון, תופעות הלוואי והיעילות. לפיכך מעקב אצל פסיכיאטר או נוירולוג לאחר התחלת לקיחת התרופה הינו חשוב.

לצד התערבות תרופתית ישנה חשיבות רבה גם לטיפול רגשי, אשר מסייע בהתמודדות עם ההשלכות של הפרעת הקשב והריכוז על הדימוי העצמי ועל הפגיעה בקשרים החברתיים והמשפחתיים. בקרב ילדים ומתבגרים חשובה מאד גם הדרכת הורים, אשר תסייע להם בהתמודדות נכונה, עבור הילד המטופל ועבור המשפחה כולה. כמו כן המטפל גם יהיה בקשר עם הצוות החינוכי בבית הספר, כדי לסייע בהתערבויות הנדרשות בסביבת הלימוד. הטיפול המשולב, תרופתי ורגשי, הינו לרוב היעיל ביותר, שכן פעמים רבות טיפול תרופתי לבדו אינו מספיק בכדי לשנות דפוסי התמודדות בעייתיים שכבר הופנמו והתקבעו. חשוב לדעת כי על ידי טיפול נכון ומתאים ניתן להוביל לשיפור משמעותי באיכות החיים של המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז ובני משפחותיהם.

טיפולים

ליצירת קשר עמנו, נא מלאו פרטיכם: