התקשרו: 077-9802751 | 077-9802704

פיזיותרפיה

פיזיותרפיה

פיזיותרפיה עוסקת במוטוריקה הגסה ומתייחסת לפעולות כמו גלגול, זחילה, עמידה, הליכה, ריצה, טיפוס, זריקה ותפיסה של כדור ועוד.
במילים אחרות – פיזיוטרפיה כוללת את אותן פעולות שניתן לראות גם מהקצה השני של החדר.

התהליך כולל הערכה התפתחותית בתחום המוטוריקה הגסה, הגדרת מטרות לטיפול, טיפול פיזיותרפי בפועל והדרכה להורים.
הטיפול הפיזיותרפי הוא אחד מתוך סל של טיפולים אותם יכול לקבל הילד במסגרת הטיפולית היחידה להתפתחות הילד בשער הנגב.

בין הילדים המטופלים במסגרת הפיזיותרפיה ביחידה להתפתחות הילד קיימות שתי קבוצות עיקריות:
ילדים עם עיכוב התפתחותי – ילדים מגיל 0 עד תחילת הליכה (במקרה של עיכוב עד גיל שנה וחצי – שנתיים)
ילדים עם סרבול מוטורי – מגיל 4 עד גיל 9

עיכוב התפתחותי

ההתפתחות של המוטוריקה הגסה בשנת חייו הראשונה של התינוק היא משמעותית ביותר משתי סיבות עיקריות:
• היקף השינוי המוטורי בשנה הראשונה-כמות השינויים בשנה הראשונה הוא עצום וקצב השינויים הוא מהיר ביותר. בעצם מתינוק חסר כמעט כל יכולת לתנועה עצמאית עד לפעוט שמתחיל לצעוד את צעדיו הראשונים.
• התפתחות מוטורית כסמן להתפתחות בתחומים אחרים- ההחשיבות הרבה של ההתפתחות המוטורית בשנה הראשונה היא שבתקופה זו היכולת המוטורית מהווה את דרך ההתבטאות העיקרית של התינוק. זו הסיבה שקשיים בתחומים אחרים כגון: קשיים בתקשורת, קשיים קוגניטיביים, קשיים במוטוריקה עדינה ובעיות רגשיות יבואו לרוב לידי ביטוי בקשיים בהתקדמות המוטורית, ולהפך – קושי בהתפתחות המוטורית יכול לגרום לקשיים בתחומים האחרים. בעצם התפקוד המוטורי משמש כבסיס להתקדמות ביכולות מגוונות כמו אכילה, השחלה, דיבור ועוד.

בעיות בהתפתחות יכולות להופיע עקב בעיות פיזיולוגיות אובייקטיביות, עמן הגיע התינוק לעולם כמו דפורמציות (שינויים מבניים) בגוף התינוק, גמישות יתר של השרירים והמפרקים, טונוס (מתח שרירים) מופחת או מוגבר, מחלות גנטיות או אחרות.
אך הן יכולות גם להופיע מסיבות שקשורות לסביבה שאליה חשוף התינוק. יש לזכור כי ההתפתחות התקינה היא טבעית ותתקיים אתנו או בלעדינו. אך ללא ספק סביבה שמאפשרת להתפתח או לחילופין סביבה שאינה מאפשרת, יכולות להשפיע באופן משמעותי על קצב ההתפתחות.

מה כולל טיפול פיזיותרפיה לתינוקות וילדים?

הערכה
טווח הנורמה של התפתחות התינוק היא רחבה. כמות המידע שמתרוצצת בערוצי התקשורת השונים רבה ולא תמיד מדויקת. השוואה בין ילדים עלולה לעיתים להלחיץ (כשהבן של השכנים כבר התחיל ללכת…) או לחילופין לגרום לאדישות כאשר קיימת בעיה אמיתית.
במידה וקיים חשש חשוב שבעל מקצוע יאבחן את הילד וייתן הערכה מדויקת לגבי הצורך בטיפול, סוג הטיפול וכדומה.

טיפול פיזיותרפי
במסגרת הטיפול, הפיזיותרפיסטית מעניקה לתינוק התנסות סנסורית-מוטורית בסביבה מותאמת שמגרה לפעילות אקטיבית. היא מעודדת אותו להשגת יכולות מוטוריות בהתאם לגילו. התינוק מתחזק ולומד לעבוד בצורה קואורדינטיבית עם כל חלקי גופו. היכולות המוטוריות שהולכות ומתפתחות מאפשרות מגוון תנועה גדול יותר במרחב, שעליהן מתפתחים המוטוריקה העדינה וכישורים מוטוריים מתקדמים יותר.

הדרכה
חלק משמעותי בהתקדמותו של התינוק תלוי בפעילות שהוא חשוף לה מעבר לשעות הטיפול. לעיתים ההורים לא מודעים לצורך בפעילות ולעיתים מרוב רצון לקדם את ילדיהם הורים מתפתים לדברים שלא רק שאינם מקדמים, אלא אף פוגעים בהתקדמותו של תינוקם. זו הסיבה שניתן דגש רב בטיפול למתן הסבר והדרכה של ההורים לגבי התנהגות רצויה או לא רצויה עם התינוק בבית והדרכים לעידוד יכולות מוטוריות של התינוק.

הפניה לגורמים מקצועיים אחרים
במידה ועולה הצורך תפנה הפיזיותרפיסטית את התינוק לגורמים מקצועיים כמו מרפא בעיסוק, קלינאית תקשורת, רופא התפתחותי וכו'

למה צריך לצפות בשלבים השונים של ההתפתחות או מתי כדי לפנות לייעוץ?

סימטריה – בכל השלבים התינוק מתפתח באופן סימטרי. גם אם תפקוד מסוים מתחיל בצד אחד, בפרק זמן של עד חודש הוא צריך להופיע גם בצד השני. העדפת צד מופיעה בגיל מאוחר יותר ובהחלט לא מסבירה חוסר סימטריה בהתפתחות בשנה הראשונה.
תופעות נפוצות של חוסר סימטריה הן טורטיקוליס או השטחת גולגולת. מצבים אלו יכולים להיות מולדים או להתפתח בחודשים הראשונים של חיי התינוק. התערבות מוקדמת וטיפול מתאים יכול בהחלט לפתור את הבעיה ולמנוע נזקים עתידיים.
שליטת ראש – בגיל 3 חודשים התינוק אמור לפתח שליטת ראש כזו שתאפשר לו להרים את ראשו כשהוא שוכב על הבטן. אם בגיל הזה אתם עדיין חוששים לעזוב את ראשו של התינוק בזמן שאתם מרימים אותו יתכן שקיימת בעיה.
שכיבה על הבטן – בגיל 6 חודשים התינוק אמור להרגיש נינוח כאשר הוא על הבטן. הוא יכול להשען על יד אחת ולהושיט את היד השניה לצעצוע. את רוב שעות העירות שלו הוא מבלה על הבטן.
ישיבה – בגיל 8 חודשים התינוק אמור להתיישב ולצאת ממצב ישיבה באופן עצמאי כאשר הוא על משטח חלק – רצפה או שטיח.
זחילה על 6 – בגיל 10 חודשים התינוק אמור לעלות לעמידת שש ולהתקדם בזחילה.
הליכה – בגיל שנה אמור תינוק לבצע צעדים ראשונים ללא תמיכה.

בכל מקרה של חשש עדיף לפנות תמיד לבעל מקצוע – פיזיותרפיסט התפתחותי או רופא התפתחותי, כדי לקבל הערכה מדויקת ומקצועית ובמידת הצורך טיפול מותאם.

סרבול מוטורי

DCD – Developmental Coordination Disorder, או בתרגום ישיר: הפרעה קואורדינטיבית התפתחותית.

מה היא קואורדינציה?
קואורדינציה היא היכולת לבצע תנועה שתהיה:
• אוטומטית (לא תדרוש מחשבה)
• יעילה (תחסוך באנרגיה ולא תגרום לילד להתעייף מהר)
• זריזה
• מדויקת
• משולבת עם מספר משימות אחרות, מוטוריות או קוגניטיביות שנעשות בו זמנית
• תאפשר שמירה על שיווי משקל ותמנע נפילות / פציעות
• תאפשר תאום בין חלקי גוף שונים (עין – יד, רגל – יד)

מה הוא סרבול מוטורי?
ליקוי בתכנון, בביצוע ובלימוד המוטורי עקב נזק מוחי מזערי ופגיעה באחד או יותר ממרכיבי הקואורדינציה. הבעיה היא כרונית ומלווה את האדם מילדותו לאורך כל החיים.
שכיחות הסירבול המוטורי באוכלוסייה הוא 6-10% מבין הילדים בכיתה א', בנים יותר מבנות. הסיבת לבעיה לא ברורה לגמרי, אך ידוע שיש מרכיב תורשתי או קשר לבעיות סביב הלידה.

מה נצפה לראות אצל ילד עם סרבול מוטורי?
• נפילות מרובות, התקעויות מרובות, נטייה להפת חפצים
• קושי / המנעות מכפתור כפתורים, קשירת שרוכים
• קושי / המנעות מכתיבה, ציור
• קושי / המנעות מרכיבה על אופניים
• קושי / המנעות ממשחקי חצר – נדנדות, מקומות גבוהים
• קושי / המנעות ממשחקי כדור
• חולשת שרירים כללית. בולט בעיקר סביב חגורת כתפיים
• גמישות יתר

בנוסף לבעיות הפיזיקליות שתוארו, נראה לרוב ילד עם דימוי עצמי ובטחון עצמי נמוך, ילד שחווה חוויות חוזרות של חוסר הצלחה, ילד שהסביבה הרבה פעמים מתייחסת אליו כאל "עצלן".

מה נרצה להשיג בטיפול?
כפי שצוין להלן הסרבול המוטורי הוא בעיה כרונית. הקושי הבסיסי ככל הנראה לא ניתן לשינוי אבל!!! הפוטנציאל האפשרי, למרות נקודת הפתיחה הנמוכה, הוא עצום.
טיפול פיזיותרפי מקצועי יכול לשפר את היכולות המוטוריות של הילד – מוטוריקה גסה, מוטוריקה עדינה, שיווי משקל, התארגנות במרחב ותפקודי יום יום שונים.
בנוסף השינוי המוטורי יעניק לילד תחושת שליטה ותחושת ערך עצמי שיכולים להשפיע גם על היכולות החברתיות וגם על היכולות האקדמאיות.

מתלבטים לגבי ההתפתחות המוטורית של ילדכם? אתם מוזמנים ליצור עמנו קשר לפגישה ראשונית בטלפון: 077-9802751